Despre Liviu Alexa, viitor candidat la primăria Cluj Napoca

liviu_alexa_0De câteva zile încoace tot văd felurite articole în social-media românească despre candidatura lui Liviu Alexa, unul din oamenii de afaceri clujeni, care vrea să ajungă primar al Clujului și să îl facă un oraș mai bun. Am locuit timp de 3 ani în Cluj Napoca, am lucrat chiar în domeniul în care activează una din firmele d-lui Alex, Plantina, cum e cunoscută multor clienți în țară, și am avut ocazia să discut de multe ori cu foștii angajați.

Așa că am decis, cu acordul unui fost operator, să public o discuție despre comportamentul lui Liviu Alexa în cadrul firmei față de angajați, pentru că, în spatele tuturor proiectelor pentru Cluj, împachetate frumos și cosmetizate, stă Omul Liviu Alexa. Vă las pe voi să citiți prima discuție de acest fel. Pentru că mai vin câteva.

Leviatan: Cât timp ai lucrat la ceea ce populația din Cluj Napoca cunoaște drept Plantina?:

Operator: Un an jumătate

L: Știu că firma are o gamă variată de produse, pentru diferite afecțiuni. Ai lucrat pe fiecare dintre ele?

O: Nu sunt produsele firmei. Sunt produse achiziționate de la alte firme. Să spunem că îi cunosc gama de produse chiar de la „începuturile” vânzărilor. Sunt achiziționate pe criteriu de preț: cât mai mic, cu adaos cât mai mare.

L: Aia e o practică des întâlnită: producătorul e unul, distribuitorul altul. Dar legat de criteriul de achiziție, am o întrebare: care era eficiența lor, din discuțiile cu clienții? Că bănuiesc că de teste clinice nici nu poate fi vorba.

O: Singurii clienți fericiți erau cei cărora le câștigăm încrederea. Nici vorbă de eficiență. Concentrațiile produselor sunt foarte mici pentru a avea rezultatele visate. Însă, vânzătorii adevărați obțin rezultate. Asta nu ține de produs neapărat.

L: Din experiența mea vine următoarea întrebare: cât de des erau operatorii forțați să vândă produse pentru afecțiuni pentru care nu ar fi fost recomandate nici de producător? Gen Detox pentru afecțiuni cardiac, etc …

O: Important este să vinzi. Nu contează nevoia. Cam asta este rezumatul. Câta vreme superiorilor nu le păsa decât de realizări, nici operatorilor nu le prea păsa de clienți. De multe ori se oferea același produs pentru afecțiuni total diferite. Pe ideea, nu avem ce da, mergem pe cel aplicabil pe mai multe afecțiuni. Bineînțeles că așa scade satisfacția tuturor: client & operator.

L: Ca și performanță, care ar fi trebuit să fie media de vânzări a unui Operator: bun?

O: În jur de 5-6 pachete pe zi.

L: Ce se înntâmpla cu operatorii care într-o zi nu își atingeau targetul? De obicei sunt avertizați verbal sau încurajați să continue, depinde de patron. Care era regula la ei?

O: Dacă vânzările per total erau mici se făcea o „intervenție”. Era o mini-sedință cu înjurături, în care de multe ori se foloseau cuvinte extrem de triviale ca „încurajare”. Bineînțeles că ședințele erau ținute sau de cel mai mare șef (Liviu Alexa) sau de trimișii acestuia. Erau ședințe agresive, oamenii erau dați afară numeric, pe idea că azi trebuie sa scăpăm de 5 operatori deci să vedem care. Cine nu face nici o vânzare până la ora 11 pleacă acasă dat afară. „Dat afară” este o sintagma. Realitatea este ca oamenii sunt obligați să își semneze demisiile. Dacă omul nu vrea sa semneze, este obligat prin presiune, sau pur și simplu se falsifică semnăturile. Simplu!

L: Astea sunt acuzații extrem de grave. Discutăm de fals, uz de fals, fals intelectual! Înțeleg că nici comportamentul „șefului de trib” nu era ceea ce am numi un comportament decent al patronului față de angajați. Poți detalia? Câteva cazuri, povestite în câteva rânduri fiecare?

O: Sunt. Dar din păcate foștilor angajați le e prea frică de influența lui în Cluj Napoca pentru de depune oricefel de sesizare. De ce crezi că te-am rugat să publici discuția asta fără nume?

Nu pot folosi aceleași cuvinte pentru ca sunt extrem de triviale. Cert este ca se zbiera și se înjura mult. În cadrul ședințelor eram adunați toți ca la penitenciar și el zbiera și înjura. Ne spunea cât de incapabili suntem și cum am fi mai buni la prestat activități sexuale decât la vânzare. Cunosc cazuri de violentă fizică, însă întrucât nu mi s-au întâmplat mie, personal, nu pot detalia. Știu detaliile, însă nu este de datoria mea să le fac publice. Fiecare să povestească ce i s-a întâmplat. Mulți colegi au fost numiți de asemenea ‘proști’ pentru simplul fapt că nu erau de acord cu acest comportament.

L: Cum se prezenta cu plata angajaților. Am înțeles de la oamenii care au plecat de acolo că nu era foarte ok, cu întârzieri mari, cu tot felul de subterfugii.

O: Salariul era amânat de la o zi la alta. Câte odata primeam banii după o săptămână. Chiar și mai târziu. Cunosc mulți care, în momentul plecării, nu au mai primit nimic. Și este legal, pentru că angajații sunt cu salarii „la negru”. Cărțile de munca sunt făcute diferit față de ce este în realitate. Ca atare, legal nu se poate reclama nimic, câtă vreme și angajatul știe că lucrează în ilegalitate. Nu s-a găsit niciodată înțelegere pentru salarii în avans sau situații speciale.

12348236_10153445975353640_296816219_n.jpg

L: Cum adică sunt făcute diferit? Poți detalia?

O: Să se facă verificări la fata locului. Pe cartea de muncă sunt trecute sume mai mici. Nu există adeverințe pentru bonusuri, iar majoritatea lucrează mai multe ore decât este prevăzut în contractul de muncă fără a fi plătiți ore suplimentare. Ca în România…

Alt exemplu: superiorii mei mi-au povestit despre cărți de muncă făcute pe firme diferite iar firmele închise lănsând datorii la stat.

L: Deci discutăm de angajare „la gri” cu 1/4 normă în contract și 1 /1 în realitate, la care nici taxele la stat nu eru plătite? Ai întâmpinat probleme în relațiile cu autoritățile după ce ai plecat de acolo? Știu eu, șomaj, impozite neplătite, pe care le-ai achitat din buzunarul tău?

O: Eu personal nu. O parte dintre colegii mei da.

L: Care a fost ultima discuție pe care ai avut-o cu conducerea înainte de plecarea ta de acolo?

O: Am fost înjurată. Nu vreau sa detaliez mai multe. Ulterior am încercat, fără rezultat, să îmi obțin banii rezultați din munca mea. Nu am reușit. Măcar alții să audă povestea mea. Legal, nu îl pot atinge.

L: Am înțeles că mulți dintre foștii angajați au fost sunați de curând și li s-a cerut sprijinul pentru candidatura „șefului de trib” la primărie. Faci parte dintre ei?

O: Nu fac parte dintre ei. Dar am auzit și eu despre acele apeluri. Probabil eu nu mă aflu în baza de date…

Alexa 1

L: Care ar fi mesajul tău, prin noi, transmis candidatului? Am promis protecția identității și o vom respecta, așa că poți spune ce gândești.

O: Îmi doresc ca toți foștii angajati sa facă descrierea domnului. Cine încurajează munca ilegală și banii spălați nu poate să își dorească binele clujeanului.

Sper sa nu fim atât de orbi și sa ne procopsim cu cel mai mare hot. Lupul care strigă după ajutor!

Din mulțimea de candidați la primăria municipiului Cluj Napoca nu cred că el ar fi cel mai potrivit. Dar până la anul viitor mai e puțin și vă las pe voi să decideți.