Manipularea maselor. Decalogul lui Chomsky

downloadUnul dintre cei mai buni lingviști din lume a stabilit un decalog al manipulării maselor. Un set de 10 reguli care trebuie urmate dacă vrem a manipularea unui popor să fie eficientă și de lungă durată. Eu l-am găsit pe undeva de pe întinsul Facebook, după care l-am găsit și în alte surse, de data asta complet și în original. Inclusiv pagina de Tumblr.com al lui Chomsky. Și m-am gândit că nu ar fi rău să îl vedeți și voi și să încercați să vedeți cam cum este aplicat în România.

Decalogul Chomsky

  1. Poporul trebuie să aibă mereu mintea ocupată cu altceva decât cu problemele lui adevărate. . The strategy of distraction.

Distragem atenția de la problemele reale ale societății, de la ceea ce e cu adevărat dureros într-o țară, cum ar fi rata accentuată a șomajului, scurgerea banului public către diverse entități obscure. Se crează „tragedii” acolo unde nu sunt, se promovează non-valori, asemeni pseudo-vedetelor de pe la noi (Dragușanu, Zăvoranu, etc), se mediatizează știri care, în realitate au un potențial scăzut de interes, în defavoarea celor care chiar spun ceva despre situația reală.  Și totul pentru a menține publicul ocupat, cât mai ocupat, ca el să nu mai aibă timp să se mai gândească și la altceva.

  1. Poporul trebuie să perceapă conducătorii drept salvatori ai națiunii. Problem – reaction – solution method.

E la fel ca și în vânzări. Cei care au impresia că un agent de vânzări le va oferi ceea ce au nevoie se înșeală crunt. În domeniul vânzărilor asta se numește „crearea nevoii clientului”. Cu alte cuvinte, creem o problemă care, în alte circumstanțe, ar avea o rezolvare mult mai simplă. Dar în detrimentul celui ce vrea să manipuleze.

La noi e relativ ușor de observat. Mai ales dacă urmărit declarații ale liderilor religioși de pe la începutul crizei. „Criza economică se trage dintr-o criză morală”. Vă mai amintiți fraza? E ceea ce a transmis BOR, în 12 Mai 2010, într-un comunicat de presă.

Cum aplică asta BOR, sau orice altă religie? Băgându-ți bine în cap, încă de mic copil, că ești un vierme păcătos .

  1. Poporul trebuie permanent pregătit pentru mai rău. The gradual strategy.

Sunt politici aplicate „cu picătura”, în decursul anilor, care, treptat duc către politici aproape imposibil de suportat de populație. Dar … pentru că au fost implementate treptat, populația nu va mai realiza riscul la care se expune. E ca și experimentul cu broasca și oala de apă fierbinte. Dacă o pui în apă clocotită, broasca va sări, pentru că o arde. Dacă însă e doar apă călduță, broasca va sta liniștită și va încerca continuu să își regleze temperatura corpului după cea a apei. La final broasca decedează. De ce? Pentru că aplicare graduală minimizează conștientizarea riscului. Experimentul e mai jos, dacă sunteți curioși.

La fel și cu politicile publice? De ce credeți că atât de mulți bugetari au acceptat decizia guvernului de a le tăia 25% din venit? Tocmai pentru că li s-a băgat în cap că e o criză economică ne mai întâlnită în istorie. Cu BOR la fel. Au început cu ora de religie în școli, în anii 90, și acum vor să facă și să implementeze legi creștine.

  1. Poporul trebuie convins că e vorba de măsuri dureroase dar necesare. The strategy of deferring.

Vi se pare oarecum cunoscut? S-a aplicat la noi încă de la începutul anilor 90, când guvernul afirma că acele privatizări făcute fără nici un cap și pentru prețuri de nimic sunt absolut necesare dacă vrem ca economia românească, care la începutul lui 1990 ajunsese la o inflație record de 300%, să își revină. Și lumea a mușcat.

Din păcate o mai mușcă și azi, crezând acleași povești despr răul necesar. Aceeași poveste se aplică și în cazul religiilor organizate, susținute de stat, financiar. Ele sunt acel rău, pentru buget, absolut necesar, pentru populație. Pentru că altfel nu ar mai exista o mașină de propagandă atât de eficientă.

  1. Poporul trebuie tratat ca și cum ar fi un copil.

Majoritatea publicațiilor de propagandă folosesc o tonalitate destinată copiilor mici sau celor cu reard mintal. Și cu cât încerci mai mult să îți înșeli ascultătorul, cu atât mai mult vei adopta un ton infantil. De ce? Pentru că genul acesta de discuție influențează extrem de mult, punând la îndoială capacitatea de gândire critică a privitorului și făcându-l să nu mai vadă legăturile, de altfel foarte vizibile, dintre cauză și efect.

În felul ăsta îi poți intoxica cu orice informație, de orice fel, pentru că ei o vor crede. Vi se pare cunoscut? Minunile făcute de moaște? De preoți? Campaniile electorale din care câștigă cine trebuie?

  1. Utilizarea reacțiilor emoționale ș nu a celor raționale.

De ce? Simplu. Psihologii afirmă că folosirea emoționalului în defavoarea raționalului crează un scurt-circuit care acționează ca by-pass, ocolind astfel partea rațională. Cu timpul va duce la o evitare totală a gândirii critice.

Iar deschiderea prea mare a părții emoționale favorizează implantarea de gânduri, dorințe, frici și anxietăți care, în condiții normale, nu ar avea ce căuta acolo. În felul acesta se ajunge la situația descrisă și în „1984”, romanul, care explica cât de frumos pot fi canalizate fricile și frustrările către un dușman comun.

  1. Poporul trebuie obișnuit cu satisfacții ieftine, care să îi ocupe timpul și să îl demotiveze în atingerea unor idealuri superioare.

Cu alte cuvinte: țara te vrea prost, ignorant și needucat. Pentru că acolo unde există proști mulți aceștia devin o masă de manevră extrem de ușor de pornit împotriva unui dușman comun. Luați ca exemplu „Noaptea Cuțitelor Lungi” sau „Krisstalnacht” și veți vedea ce înseamnă mase de proști dirijați.

Un nene, nu mai rețin exact care, a spus la un moment dat că „religia prosperă în condiții de sărăcie și ignoranță” și nici că putea avea omul mai multă dreptate. Nu mă credeți? Aruncați un ochi în jurul vostru și întrebați 10 oameni, la întâmplare, cine a fost Heydrich Himmler. Pentru că cei care au cât de cât o cultură vor putea măcar să lege numele de cel de-al doilea război mondial.

Sau cine a fost Patriarhul Roșu, Justinian Marina, omul care a supus comuniștilor întregul aparat de propagandă creat de biserică, numai ca să poată supraviețui.

  1. Poporul nu trebuie să aibă acces la mijloace de informare completă, exactă, corectă și obiectivă

Acu … să nu dea dracul să mă mai întrebați și de ce. Că e destul de clar. Cu cât ai mai multă informație, din mai multe surse, cât mai independente unele de altele, cu atât e mai mare riscul ca tu, ca și cetățean, să îți dai seama că ai fost dus cu preșul până atunci.

Informațiile complete, obiective, măresc riscul de a avea disidenți în rândul populației. De ce credeați voi că vechiul regim pedepsea pe oricine asculta „Europa Liberă”? Pentru că de acolo intrau în țară informații care dezvăluiau gunoiul adunat sub preșul tricolor al societății comuniste multi-lateral dezvoltate.

De ce credeți că astăzi, de câte ori apare câte o știre cu un popă care a făcut și desfăcut, apar imediat o mie de idioți care să dezmintă faptele? Tocmai pentru că e nevoie de un număr cât mai mae de oameni care să îndobitocească poporul. Și pentru că, în societăți atât de ignorante ca a noastră,

  1. Puterea auto –învinuirii

De ce? Pentru că în loc să se revolte împotriva sistemului, omul va pica în depresie, auto-culpabilizându-se pentru tot ce merge prost în jurul lui: situația lui financiară, pentru ghinioane, pentru eșecul gândirii proprii, depresie care va avea ca și efect direct inhibarea acțiunilor personale. Și dacă nu acționează, nu avem revoluții.

Sau poate credeați că lecțiile pe care ni le țin popii despre smerenie și evlavie sunt gratuite? NU. Sentimentul de culpă este cel mai distrugător, atunci când ne referim la individ. Îl transformă din persoană în marionetă în cel mai scurt timp, tocmai pentru că va face orice ca să se revanșeze pentru greșeli care, în realitate, nu există. Am mai scris despre asta și într-un articol mai vechi, „Vinovăția în religie!!!

  1. Cunoaște-ți poporul mai bine decât se cunoaște el.

Iar aici își aduce aportul știința. Pentru că cei care vor să manipuleze vor folosi tot ce ea le oferă cu privire la individ și mase. Biologie, neuro-biologie, psihologie aplicată, etc, toate pot fi folosite pentru a trasa profilul unui popor până la amănunt. În acest fel vor fi capabili, cei interesați, să știe fiecare mișcare, fiecare reacție a maselor, în funcție de fiecare stimul exterior. Adunăm mai mulți stimuli și calculăm ce reacții vom obține, în așa fel încât, atunci când vom lua o măsură, vom ști imediat în ce haine să o îmbrăcăm pentru a fi acceptată de popor.

Și aici … mai găsiți voi exemple din frumoasa Românie, așa, ca temă pentru acasă. Pentru că sunt extrem de multe. Până și măririle de taxe sunt îmbrăcate în așa fel încât poporul să creadă că au ca scop repornirea economiei și nu îmbogățirea unora care s-au trezit că nu mai au de unde fura.