Inchiziția a murit. Trăiască inchiziția.

Acest mesaj a fost postat de Horia Onița pe pagina personală de Facebook, după sancțiunile aplicate unor elevi ai liceului Șincai, din Cluj Napoca. E adresat elevilor din toată țara, nu numai celor clujeni.

1920129_689511167826723_89977032781686574_n

În calitate de președinte al Consiliului Național al Elevilor, urmărind pentru mai multe zile evoluția situației din cadrul Liceului Teoretic „Gheorghe Șincai” din municipiul Cluj-Napoca, nu pot decât să îmi exprim îngrijorarea cu privire la modul în care sistemul de învăţământ din România soluţionează anumite probleme.

Stimații profesori ofensați de nişte pamflete ale elevilor, (profesori din cauza locului de muncă pe care îl posedă şi nu neapărat din prisma vocaţiei) nu au înțeles că timpul în care profesorul este suveranul orei sale a trecut. Educația centrată pe elev, educația fundamentata pe principii de răspundere publică și de reprezentativitate (așa cum stipulează și art. 3 din Legea Educației Naționale 1/2011) vor rămâne doar utopii până în momentul în care se va înțelege că profesorul și elevul din România sunt parteneri ai aceluiași sistem, și nu subordonați unul altuia.

Deși majoritatea celor interesați cunosc firul evenimentelor, reiau un rezumat: elevii unei școli au fost anchetați (subliniez, anchetați) de către profesorii lor pentru că au avut curajul să îi ironizeze (într-adevăr, poate uneori exagerat), în timpul lor liber, în afara școlii, pe profesorii lor într-un grup privat de Facebook, din care făceau parte aproximativ 800 de elevi. Aceşti profesori consideră că îşi pot atribui competenţe în afara unităţii de învăţământ, reglementând, pedepsind şi controlând viaţa socială a elevului în situaţia în care dreptul la exprimare nu poate fi îngrădit, iar pamfletul nu este sancţionabil.

,,Îndrumătorii” cărora le place mai mult să fie judecători cenzurează opinia elevului, iar consecinţele (exmatriculări, scăderi de notă la purtare) sunt mai mult decât deplasate. Singurii care trebuiau/trebuie anchetați în această situație sunt tocmai acei profesori care și-au erijat competențe departe de atribuțiile și cunoștințele lor, revenind la puterile incomensurabile pe care consideră că le au. Dacă sunt atât de „săritori” în aplicarea literei legii pe care o încalcă, consider că li s-ar aplica foarte bine anumite sancţiuni.

Într-o lume în care se promovează atât de mult libertatea de exprimare a conștiinței, dreptul la opinie, chiar și prin satiră/ironie (cazul „Charlie Hebdo” e cel mai recent exemplu), manifestațiile de acest gen sunt blocate nu de teroriști, ci de cei care ar trebui să insufle elevilor principiile democratice, rădăcinile corecte ale fiecărui cetățean. Deşi toţi sperăm să facem societatea românească să evolueze, rămânem pasivi în momentul în care tinerii nu sunt încurajaţi să spună ce gândesc, să se formeze ca spirite critice, ci să le punem bariere, promovând obedienţa în gândire.

Să nu se înțeleagă că aș promova puternic acțiunile celor în cauză, dar metodele represive „de rit vechi” folosite sunt complet intolerabile. Și cred că cel mai important ar fi să ne aplecăm asupra CAUZEI pentru care cei 61 de elevi au ajuns să săvârșească asemenea fapte. Cu siguranță nu deschiderea, dialogul deschis și viziunea propice secolului XXI au determinat acțiunile. Și cu siguranță faptul că acest caz a fost mediatizat este un fapt particular din multitudinea de abuzuri la care elevul român, de multe ori neinformat, este supus. Este un semnal de alarmă puternic, dar și un semnal de trezire. De trezire din faptul că lucrurile pot sta așa în continuare.

Dragi elevi, luptați pentru drepturile voastre, informați-vă și nu uitați, voi, noi suntem viitorul!

10422479_689511697826670_1116685607528225327_n