Sfântul Ilie la români. Alt criminal ajuns sfânt.

sf-ilie

Superstiții și tradiții de ziua unui fost criminal, patricid, ajuns sfânt: sfântul Ilie Tesviteanul

Ca si San-George si Sanmedru, Sant-Ilie este o divinitate populara care a preluat numele si data celebrarii de la un sfant crestin – sfantul Prooroc Ilie. In traditia populara romaneasca, Sant-Ilie era o divinitate a Soarelui si a focului, identificata cu Helios din Mitologia greaca sau Gebeleizis din mitologia geto-daca. Sant-Ilie provoaca tunete, traznete, ploi torentiale si incendii, leaga si dezleaga ploile, hotaraste unde si cand sa bata grindina.

Aha … deci o alta zeitate păgână, frumos îmbrăcată de creștini în haine noi și servită ca și sfânt original. Cum altfel ar fi căpătat atât de mult teren creștinismul dacă nu prin înlocuirea unor sărbători locale cu altele, legate de creștinism. Cam așa s-a întâmplat cu Crăciunul, cu Paștele, cu Buna Vestire.

Se spune ca in perioada sa de pamantean, Ilie a fost pacatos si, sub manarea Diavolului, si-a ucis parintii. El si-a ispasit insa pacatele si a fost chemat de Dumnezeu in randul sfintilor, urcandu-l la cer intr-o trasura de foc, trasa de cai inaripati. Din cer, Sant-Ilie cutreiera norii si trasneste dracii cu biciul de foc, pedepsindu-i astfel pentru raul ce i l-au pricinuit.

Cum se face că majoritatea sfinților din calendarul crestin au fost, ănainte de creștini, niste pramatii jegoase? Împăratil Constantin, un criminal, Chiril al Alexandriei, alt criminal, și mulți altii. Oamenii aștia au impresia că dacă îți ceri iertare înainte de moarte, ai curățat tot și ești ca nou.

In ajunul zilei de Sf. Ilie, fetele se duceau noapte pe camp semanat cu canepa, se dezbracau si se tavaleau prin holde. Apoi se intorceau acasa. Daca noaptea visau canepa verde, era semn ca isi vor lua barbat tanar. Daca visau canepa uscata, se maritau dupa om batran.

Da” cânepă tot visau, așai? Mi se pare normal. Cât despre tăvălitul în cânepă, goale … asta e o reminiscență de la sânziene, sărbătoare păgână, în care se practica nudismul pe perioadă nocturnă.

In dimineata zilei de Sf. Ilie se culegeau plante de leac, in special busuioc, si plante pentru vraji si farmece. Femeile duceau la biserica busuioc, iar dupa slujba ii dadeau foc. Cenusa o pastrau si o foloseau ca leac impotriva aftelor.

No … că dacă erau culese în altă zi nu mai erau la fel de eficiente? Sau aveau efecte adverse? Cu ce erau mai speciale splantele dacă erau culese in dimineața asta? Față de restul timpului. Înțeleg perfect că sunt pplante de la care nu se folosesc decât florile sau rădăcinile. Și că cel mai probabil înfloresc în perioada asta. Dar de aici și până la a afirma că busuiocul, de exemplu, e mai eficient azi ca în restul zilelor … e cale lungă.

Se zice ca in ziua de 20 iulie nu este bine sa mananci mere, ca sa nu-l superi pe Sf. Ilie, marul fiind pomul lui preferat. Femeile duc la biserica mere, pentru a fi sfintite si astfel vor deveni mere de aur pe lumea cealalta.

Și iar povestea cu lumea cealaltă. Nu e ca și cum nu avem nici cea mai mică dovadă privind existența unei vieți după moarte. Nu e ca și cum nu s-a întors nimeni de acolo să ne povestească cum e, cu dovezi. Că de bazaconii debitate de unii dornici de atenție, cum e pictorul ala asiatic care se presupune că a desenat ce a văzut in Iad, unde toate sufletele aveau fizionomie asiatică, suntem oarecum sătui. Nu mai fac decât să ne amuze.

Și de ce mere de aur? Cui dracu folosesc merele alea? Se presupune că în viața aia nu mai ai nici o nevoie, nu mai simți nici foame, nici frig, nici sărăcie? Alea clar nu se pot mânca, de bani nu ai nevoie, să zici că le vinzi, deci … ?

Romanii pomenesc in ziua de Sf. Ilie sufletele morților, in special pe cele ale copiilor. In unele sate, femeile care au copii mici morti chemau copii straini sub un mar pe care il scuturau si le dadeau de pomana merele care cadeau.

Da, veche poveste cu pomana. Nu că nu ar fi un gest frumos să dai cuiva ceva de mancare (mi-am amintit că mi s-o făcut foame scriind), mai ales dacă în curtea aluia nu există un măr, iar copiilor le curg balele după ale tale. Dar cu ce ajută mâncarea dată unora vii, pe cei deja putrezi? Ori poateîi vizitează și mănâncă cu ei? Ar fi nițel cam aiurea, cam înfiorător.

losing-my-religion-o

Anunțuri