Vechiul Testament – o frumoasa poveste

moiseDe ce vechiul testament, in general, si Pentateuhul, in special, nu prezinta incredere?

Sunt motive destul de serioase care nu fac decat sa submineze, ducand pana la nula, aceasta incredere.

Primul dintre ele este diferenta extreme de mare de timp dintre iesirea din robia egipteana si cele dintai copii ale Thora, legea iudaica.

Comform Bibliei mozaice iesirea a avut loc in sec XV BC, in timpul domniei lui Ramses al II-lea iar primele copii apar in jurul sec. al IX-lea, odata cu aparitia scrisului, pana atunci omenirea folosindu-se de hieroglife. Este foarte putin probabil ca Moise sa fi supravietuit 500 de ani.

Al doilea motiv sunt datele istorice precare sau eronate prezntate in Exodul

  1. Plagile egiptenilor
  2. Moartea ostirilor si a faraonului
  3. Numarul evreilor care parasesc Egiptul
  4. Timpul de ratacire din Peninsula Sinai.

Si voi incerca sa le explic pe toate, in masura in care nu ma vor plictisi.

  1. Plagile egiptenilor.

O lovitura atat de puternica, intr-un timp atat de scurt ar fi insemnat de fapt desfiintarea statului Egipt. Cele 10 plagi ar fi provocat foamete, haos si anarhie, iar populatia s-ar fi ridicatimotriva faraonului. Ori se stie din date istorice ca domnia lui Ramses al II-lea a fost una dintre cele mai prospere din istoria Egiptului, nicaieri in cronicile din aceea vreme nefiind trecut nici macar un indiciu legat de foamete, boli sau moartea unor nou nascuti.

  1. Moartea ostirilor si a faraonului

Trupul lui Ramses cel Mare este astazi la muzeul de Istorie din Cairo. Nu a fost, si nici nu se sties a fi suferit o infrangere care sa-l fi fortat sa treaca Marea Rosie. Civilizatia egipteana era mult prea dezvoltata pentru ca cei care scriau cronicile pe atunci sa fi omis asa ceva.

  1. Numarul evreilor care parasesc egiptul

Biblia spune ca din Egipt ar fi iesit 600.000 barbati purtatori de arme. Un barbat nu era considerat barbat daca nu avea cel putin o nevasta. Adaugam fiecaruia cate o nevasta, cel putin, desi moda era sa aiba cate 2 si 1 sau 2 tiitoare, si cate, cel putin, 3 copii, un numar destul de mic. Ajungem la fabuloasa suma de 3.000.000 suflete. O suma imposibila din 2 puncte de vedere:

  1. reprezenta ½ din populatia Egiptului, ceea c ear fi dus la o puternica secesiune, dar si la preluarea unei importante mosteniri culturale.
  2. Cu cateva generatii mai devreme Iosif si ai lui intrau in Egipt, in numar de 70 de suflete. Ori a se ajunge de la 70 la 3.000.000, chiar si in 400 de ani este o teorie imposibila d.p.d.v. practic.
  1. Timpul de ratacire din Peninsula Sinai

Presupunand ca numarul celor iesiti din robie era real, perioada de 40 ani, cat au ratacit evreii in peninsula, este extreme de mare. Aceasta ar fi fost acoperita aproape in intregime daca evreii si-ar fi asezat tabara in mod organizat. Ceea ce conduce catre infirmarea numarului (era probabil de cateva zeci de mii) si a teritoriului (a fost probabil intreaga Arabie Saudita). Astfel se explica si lipsa de dovezi privind trecerea poporului prin locurile mentionate de carte.

O alta dovada ca Pentateuhul nu prezinta incredere este povestea lui Iosif si a secetei de 7 ani din Egipt. Daca calculam cronologic, perioada in care a trait Iosif ar trebui sa fie aproximativ sec XIX-lea BC, imediat dupa inceputul ascensiunii civilizatiei egiptene. Dupa cum se cunoaste, agricultura egipteana se bazeaza si azi pe revarsarile Nilului. Ori 7 ani in care Nilul nu se revarsa ar fi lasat urme extreme de puternice in relieful deltei si ar fi fortat populatia sa migreze catre zone mai sigure. Ceea ce ar fi dus la sfarsitul civilizatiei lor asa cum este cunoscuta azi.

O ultima dovada ca se minte in privinta Thora este finalul celei de-a V-a carti, Deuteronomul, in care Moise isi descrie moartea, inmormantarea, dar si ce a urmat dupa ea. Tinand cont ca nimeni nu stie unde este mormantul lui, aceasta ultima carte nu ar fi trebuit sa ne parvina, asta in cazul in care el s-ar fi retras undeva si ar fi urmarit tot ceea ce a descries.

Iata de ce Thora poate fi considerate o colectie de povestiri orale, deformate de la o generatie la alta si nu un codex de legi revelat unui singur autor. Si tot de aceea nu poate fi interpretat “ad literam” ci doar metaforic.

Ori un cod de legi nu poate fi scris metaforic.

Q. E. D.

Anunțuri