Studiu despre religie

Liga Pro Europa a dat publicităţii rezultatele unui studiu, efectuat timp de mai bine de un an, asupra felului în care se predă religia în şcolile publice din România.
Scoala
Adesea procesul de îndoctrinare
religioasă
ar înlocui procesul educativ
Printre concluzii figurează aceea că Ministerul Educaţiei a scăpat de sub control predarea religiei şi prezenţa cultelor în şcolile publice.
O altă concluzie este că adesea procesul de îndoctrinare religioasă înlocuieşte procesului formativ educativ.
Studiul s-a făcut pe baza a peste 3000 de chestionare distribuite în regiunile istorice ale ţării, pe baza analizei manualelor şi a evaluării directe a felului în care se predă religia în şcoli.
Smaranda Enache, coordonatoarea proiectului, spune că în spatele studiului nu stau nişte militanţi atei care vor să fie eliminată predarea religiei din şcoli, aşa cum adesea au fost prezentaţi autorii studiului care, spune ea, au întîmpinat şi destule dificultăţi în desfăşurarea acestui proiect.
Dar, spune doamna Enache, era nevoie să se afle cum se predă religia în şcoli şi care sunt beneficiile şi problemele pe care acest proces de învăţămînt le aduce societăţii.
“Sper că discuţia pe care o avem şi parcurgearea acestui raport va da răspunsuri raţionale la,această chestiune a educaţiei religioase în şcoli”.
“Era timpul, după introducerea religiei în şcoli în 1990, să se facă un bilanţ al avantajelor şi dezavantajelor modelului românesc de predare a religiei în şcoli, un model confesional”, spune Smaranda Enache.
Autorii raportului atrag atenţia că ministerul tratează disciplina religie ca pe un domeniu de „co-gestiune cu cultele religioase, entităţi de drept privat”, un fenomen despre care semnalează cu nu are fundamentare nici constituţională, nici în legislaţia privind protecţia copilului.
Ei spun şi că religia este prezentată în primul rând prin viziunea cultelor.
Astfel apare nerespectarea caracterului laic şi echidistant al învăţămîntului de stat, şi de asemenea se pot genera situaţii de discriminare.
Manuale cu probleme
Unul din autorii proiectului, Remus Cernea, a observat şi că unele manuale de religie, editate sub egida unui cult sau altuia, prezintă celelalte culte în mod ostil, riscînd să genereze intoleranţă printre copii.
El a dat şi altfel de exemple dintr-un manual de religie de clasa întîi:
“Dacă te trezeşti duminica dimineaţa mai târziu de ora 10 înseamnă că nu-l iubeşti pe Dumnezeu şi nici pe aproapele tău”.
“Dacă nu îţi faci semnul crucii când treci pe lângă o biserică înseamnă că nu-l iubeşti pe Dumnezeu”.
“Pe pagina următoare este arătată şi pedeapsa pentru faptele rele, iar pedeapsa este că te calcă maşina”.
“Este foarte uşoară apoi legitimarea ideii că oricine are un accident de fapt este consecinţa unor fapte rele, şi în loc să-l compătimim pe acel om, mai degrabă îl vom bănui de nu ştiu ce păcate. Acest manual, repet, are avizul Ministerului Educaţiei”, spune Remus Cernea.
Ministerul „va revizui”
Reprezentantul Ministerului Educaţiei, Vasile Timiş, a spus că Ministerul ia în considerare recomandările acestui raport şi că oricum ministerul are în vedere măsuri prin care aceste lucruri să se revizuiască.
Raportul coordonat de Liga Pro Europa atrage atenţia şi că statutul de disciplină facultativă al religiei nu mai este respectat.
Se recomandă şi reintroducerea în programa şi în manualele de biologie a teoriei evoluţioniste, recent scoasă, pentru a se crea un echilibru cu teoria creaţionistă care există în manualele de religie.
Autorii raportului spun că formal, modul în care se predă religia în şcolile româneşti este asemănător cu ce se întîmplă în multe alte ţări europene dar că la o analiză mai atentă se constată că procesul de predare a acestei discipline are multe deficienţe.